"W czasie mojego wystąpienia chciałabym poruszyć temat relacji w kontekście szkoły i efektywnej nauki.
Jak mówi prof. Wojciszke, my ludzie jesteśmy gatunkiem ultraspołecznym, to znaczy, że relacje, jakie nawiązujemy z innymi ludźmi, mają dla nas kluczowe znaczenie. Bez dobrych wspierających relacji nie tylko nie możemy wieść szczęśliwego, ale nie możemy też w pełni rozwinąć naszego potencjału.
Dobre, wspierające relacje są fundamentem efektywnej nauki. Człowiek, który nie czuje się bezpiecznie, skupia się na obronie, a nie na rozwoju. Psychologowie i neurobiolodzy wskazują również na związek między jakością relacji dorosły – dziecko, a motywacją do nauki. Warto rozumieć tę zależność.
Ale równie ważne są dla dzieci i nastolatków relacje z rówieśnikami. Ich nawiązanie i utrzymanie wymaga jednak rozwiniętych kompetencji komunikacyjnych. W szkole, która ma przygotować uczniów do życia, a nie tylko do testów, powinno się również znaleźć miejsce na rozwijanie kompetencji interpersonalnych, czy na naukę skutecznej komunikacji. Chciałabym pokazać, jak można to robić w szkole".
dr Marzena Żylińska