Brak obsługi JavaScript

Państwa przeglądarka ma wyłączoną obsługę Java Scriptu bądź go nie obsługuje.

Część funkcjonalności serwisu nie będzie dla Państwa dostępna.

Zalecamy włączenie obsługi Java Scriptu bądź zainstalownie innej przegląrki np.: Fire Fox-a

Za utrudnienia przepraszamy.

Program konferencji

Pobierz program w formacie PDF Program w wersji pdf
16/12/2022
08:30–09:00
Rejestracja uczestników stacjonarnych
09:00–09:05
Oficjalne otwarcie i prezentacja założeń konferencji - Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
09:05–09:45
Edukacja informatyczna w Europie. Prezentacja raportu Eurydice - Anna Borkowska, NASK

Szkoły od dawna uczestniczą w transformacji cyfrowej, a kształcenie informatyczne stało się niezbędnym elementem nowoczesnej edukacji, której celem jest wyposażenie uczniów w kompetencje pozwalające żyć, uczyć się i rozwijać w świecie, na który w coraz większym stopniu wpływają technologie cyfrowe.

Kiedy dzieci w Europie zaczynają edukację informatyczną? Jakie jest miejsce kształcenia informatycznego w systemach edukacji w różnych krajach i co znajdziemy w programach nauczania tego przedmiotu? Jakie kwalifikacje wymagane są od nauczycieli informatyki i jakie są ścieżki przygotowania do zawodu? Jak wypada na tym tle system edukacji w Polsce? I wreszcie, czy informatyka to dziedzina tylko dla mężczyzn?

Na te i wiele innych pytań odpowiemy podczas prezentacji najnowszego raportu Eurydice „Informatics Education at Schools in Europe”.



09:45–10:35
Kształcenie informatyczne w Polsce i na świecie: stan i wyzwania, trendy i perspektywy - prof. Maciej M. Sysło, Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki

Od blisko pięciu lat, wszyscy uczniowie w szkołach w Polsce mają możliwość udziału w zajęciach wydzielonego przedmiotu informatyka, ponadto w szkole ponadpodstawowej mogą wybrać informatykę w zakresie rozszerzonym, co może ich przybliżyć do wyboru w przyszłości dalszego rozwoju zawodowego w tej dziedzinie. Dochodziliśmy do tej sytuacji przez ostatnie ponad 35 lat, a teraz przed nami wyzwania, jak nie zmarnować tej szansy. Wśród wyzwań m.in.: przygotowanie nauczycieli i zbudowanie odpowiednich środowisk nauczania, z uczniem budującym swoją wiedzę w działaniu (learning by doing). Jednocześnie, stałe uwzględnianie rozwijającej się technologii i metod kształcenia, jak robotyki czy informatyki z urządzeniami wbudowanymi, przy tym z większą ekspansją w inne dziedziny kształcenia.

10:35–11:00
Uczmy o bezpieczeństwie w sieci – nieco inaczej - Marta Witkowska, NASK

Podczas spotkania porozmawiamy o tym, jak uczyć o bezpiecznym, świadomym i odpowiedzialnym korzystaniu z internetu. Zastanowimy się, w jaki sposób planować zajęcia dotyczące różnych aspektów bezpieczeństwa online dla uczniów w różnym wieku. Przyjrzymy się również strategiom, które pomogą nam osiągnąć zamierzone cele i kluczowym elementom, o których nie powinniśmy zapominać.



11:00–11:30
Przerwa kawowa
11:30–12:45
Sesja warsztatowa 1

*Uczestnik bierze udział w jednym z poniższych warsztatów.

WARSZTATY STACJONARNE

1. Zabawy ze sztuczną inteligencją - Małgorzata Woźniak (nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej)

Podczas warsztatu uczestnicy zostaną wprowadzeni w świat sztucznej inteligencji.  Zaprezentowane zostaną aplikacje z mechanizmem sztucznej inteligencji wraz z przykładami wykorzystania na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych. Będzie muzykowanie, rysowanie i eksperymentowania a wszystko przy współudziale SI. 

2. Wstęp do projektowania i druku 3D - Jerzy Dorożko (nauczyciele klas IV-VIII)

Podczas realizacji prostego projektu 3D poznamy podstawy pracy ze środowiskiem TinkerCAD, które można bezpłatnie wykorzystać m.in. do projektowania w trzech wymiarach. Środowisko pozwala m.in. na integrację z Google Classroom. Gotowy projekt będzie można wydrukować na szkolnej drukarce.

3. Arduino, programowanie i elektronika - projekt z wykorzystaniem mikrokontrolera i elementów elektroniki - Krzysztof Stasiak (nauczyciele
ze szkół ponadpodstawowych)

Podczas realizacji prostego projektu z płytką Arduino Uno R3 poznamy podstawowe zasady łączenia obwodów z mikrokontrolerami. Wykonany układ elektroniczny zaprogramujemy z wykorzystaniem dedykowanego środowiska Arduino IDE. Wykonane ćwiczenie możemy wykorzystać w pracy z uczniami.

WARSZTATY ONLINE:

4. Modelowanie 3D online - Sylwester Zasoński

Informatykę, technikę, plastykę można by nazwać kreatywną trójcą przedmiotów szkolnych. Ale czy tak jest naprawdę? Czy stawiamy na kreatywność czy może odtwórczość? A może masz dosyć malowania pejzaży zimowych czy pokazywania painta i chcesz poznać coś nowego? Zapraszam na “szybki” warsztat z modelowania 3D i nie tylko! Pokażę, jak połączyć wspomniane wcześniej przedmioty w jeden interdyscyplinarny projekt. Poznasz narzędzia do cyfrowego modelowania obiektów 3D oraz pomysły na postprocessing czyli dalsze losy wydruku po zdjęciu ze stołu drukarki. Obiecuję, że z wiedzą zdobytą podczas spotkania wyjdziesz z pomysłami jak wykorzystać szkolną drukarkę 3D. 

12:45–13:45
Przerwa obiadowa
13:45–15:00
Sesja warsztatowa 2

*Uczestnik bierze udział w jednym z poniższych warsztatów.

WARSZTATY STACJONARNE

1. Photon - przyjaciel dzicka, pomocnik nauczyciela - Małgorzata Woźniak (nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej)

Dzieci uwielbiają roboty i z entuzjazmem poznają z nimi świat. Zatem roboty edukacyjne mogą stać się pomocnikiem nauczyciela. Podczas warsztatu zostaną przedstawione konkretne działania, które każdy nauczyciel może wprowadzić na swoich lekcja. Zaprezentowane będą przykłady wykorzystania Photona do wspomagania rozwoju kompetencji językowych, społecznych, matematycznych czy podstaw programowania. Podzielimy się dobrymi praktykami i zainspirujemy do działań z robotami edukacyjnymi. 

2. Postprocessing w druku 3D - czyli informatyka, plastyka i technika w jednym - Sylwester Zasoński (nauczyciele klas IV-VIII)

Druk 3D nie kończy się na zdjęciu z drukarki, to może być dopiero początek. Bo teraz przyszedł czas na obróbkę. Na szkoleniu dowiesz się jakie narzędzia przydają się podczas obróbki wydruku. Co ma ze sobą wspólnego aceton i ABS? Dlaczego warto łączyć PLA z żywicą? Jak nadać kolory wydrukom? I jeszcze kilka innych przydatnych wskazówek które wyniosą wydruki na inny poziom.

3. Informatyka w szkole średniej: MicroPython z micro:bitem jako atrakcyjne uzupełnienie nauki programowania - Jerzy Dorożko (nauczyciele
ze szkół ponadpodstawowych)

Mikrokontrolery takie jak Micro:bit mogą stanowić ciekawe uzupełnienie lekcji informatyki, podczas której realizujemy treści związane z nauką programowania. Podczas spotkania zrobimy pierwsze kroki w programowaniu z wykorzystaniem MicroPythona, czyli Pythona zoptymalizowanego do działania na mikrokontrolerze.

WARSZTATY ONLINE:

4. Arduino, programowanie i elektronika - projekt z wykorzystaniem środowiska TinkerCAD - Krzysztof StasiakI

Podczas realizacji prostego projektu z płytką Arduino Uno R3 poznamy podstawy pracy ze środowiskiem Tinkercad, które można bezpłatnie wykorzystać m.in. do symulowania obwodów elektronicznych z mikrokontrolerami. Środowisko pozwala m.in. na integrację z Google Classroom. Gotowy projekt będzie można przenieść na fizyczny układ i zaprogramować "prawdziwą" płytkę. 

15:00–15:15
Przerwa kawowa
15:15–16:30
Sesja warsztatowa 3

*Uczestnik bierze udział w jednym z poniższych warsztatów.

WARSZTATY STACJONARNE

1. Rzeczywistość rozszerzona i sztuczna inteligencja w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - Sylwester Zasoński (nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej)

Poznasz aplikacje na telefon/tablet za pomocą których staniesz się prawdziwym czarodziejem w oczach swoich uczniów. Ożywisz książkę a nawet rysunki, nauczysz komputer witania się z każdym z nich, sprawisz że ich narysowane lalki i roboty zatańczą a cały układ słoneczny będzie na wyciągnięcie twojej ręki. Magia nie to tylko technologia dzięki której poczujesz się jak magik a twoi uczniowie będą jak zaczarowani. 

2. Nauka i zabawa ze sztuczną inteligencją - Małgorzata Woźniak (nauczyciele klas IV-VIII)

Jak Sztuczną Inteligencję zaprosić do klasy?  Na to pytanie poszukamy odpowiedzi podczas warsztatu. Wspólnie wypróbujemy wiele aplikacji z mechanizmem sztucznej inteligencji. Uczestnicy dowiedzą się jak w efektywny i prosty sposób można wspomóc się  SI podczas prowadzenia zajęć, na dowolnym etapie edukacyjnym. 

3. Wstęp do projektowania i druku 3D - Jerzy Dorożko (nauczyciele ze szkół ponadpodstawowych)

Podczas realizacji prostego projektu 3D poznamy podstawy pracy ze środowiskiem TinkerCAD, które można bezpłatnie wykorzystać m.in. do projektowania w trzech wymiarach. Środowisko pozwala m.in. na integrację z Google Classroom. Gotowy projekt będzie można wydrukować na szkolnej drukarce.

WARSZTATY ONLINE:

4. Jak poradzić sobie z dowolną tablicą interaktywną/monitorem interaktywnym? Otwarte, darmowe oprogramowanie do obsługi wszystkich urządzeń interaktywnych - Krzysztof Stasiak

Podczas zajęć poznamy uniwersalne, darmowe środowisko do pracy z tablicami interaktywnymi, monitorami dotykowymi, a także tabletami graficznymi. Umiejętność poruszania się w tym środowisku pozwoli uatrakcyjnić każdą lekcję stacjonarną, jak również on-line. Efekty wypracowane w trakcie lekcji udostępnimy uczestnikom.

16:30–16:30
Wręczenie certyfikatów
  • W razie pytań

    Kontakt:

    Małgorzata Knap

    tel: (+48) 728 455 358

    email: mknap@frse.org.pl